Language Selection

Your selected language is currently:

English

De nieuwe digitale kloof op de werkplek: Nederlandse medewerkers van bedrijven waar technologie achterhaald is, voelen zich minder productief, zijn twee keer sneller gefrustreerd en willen drie keer sneller ontslag nemen

De Nederlandse economie “loopt risico” als organisaties digitale werknemers blijven belemmeren, organisaties die de technologie bijhouden, overleven

Hoofddorp, 26 juni 2018 – De sleutel om digitale werknemers productief, positief over hun werk en überhaupt op hun plek te houden? Voorzie ze van de nieuwst mogelijke technologie. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Unisys Corporation, waarin wordt ingegaan op het belang van het gebruik van huidige en toekomstige digitale technologie in Nederland en elf andere landen over de hele wereld.

Belangrijkste punten uit de Nederlandse resultaten:

• Meer dan een derde (38 procent) van de digitale werknemers bij ‘technologisch achterlopende’ organisaties is gefrustreerd over hun werkgever. Ter vergelijking: slechts 11 procent van de werknemers bij ‘technologisch vooroplopende’ organisaties heeft die gevoelens – een verschil van 245 procent.
  • Het frustratieniveau correleert met de dreiging van wrijving: werknemers bij achtergebleven bedrijven (7 procent) zullen 250 procent sneller ergens gaan werken. Voor werknemers bij technologische koplopers gold dat voor slechts 2 procent.
  • Apparaten zijn het grootste pijnpunt: 36 procent van de werknemers bij achtergebleven bedrijven stelt te worden belemmerd in de productiviteit door achtergebleven apparaten, en 80 procent sneller dan werknemers bij technologische koplopers (20 procent).
  • De Bring Your Own Device-beweging, die met name gaat over smartphones, brengt beveiligingsrisico’s met zich mee. Bijna twee derde van de digitale werknemers (61 procent) zegt apps en websites te downloaden die niet door hun IT-afdeling worden ondersteund omdat deze “beter zijn dan wat het bedrijf aanbiedt” of omdat “hun bedrijf geen alternatief bood”.

“De resultaten leggen een nieuwe werkelijkheid binnen de Nederlandse digitale werkplek bloot: meer dan een derde van de mensen die werken voor technologische achterblijvers hebben het gevoel dat apparaten hun productiviteit beperken. Het gevolg daarvan is dat meer dan een derde gefrustreerd raakt en veel mensen met één been buiten de deur staan”, zegt Davy van Iersel Commercial Sector Services Director EMEA bij Unisys. “Het onderzoek laat zien dat een groot aantal bedrijven achterloopt, wat ervoor zorgt dat ze problemen hebben om talent vast te houden, wat weer ten koste gaat van de algehele efficiëntie en productiviteit. Werknemers willen hun werk overal en eenvoudig kunnen doen, zonder daar vooraf heel veel moeite voor te hoeven doen. Het is cruciaal dat apparaten worden voorzien van de juiste toepassingen en tools voor productiviteit.”

Het balanceren van toegang en veiligheid
De Bring Your Own Device-beweging, die met name draait om smartphones, zorgt voor betere toegang tot bedrijfsinformatie, maar brengt ook de nodige beveiligingsrisico’s met zich mee – zeker in Nederland. Onderzoek laat zien dat 61 procent van de digitale werknemers apps en software heeft gedownload die niet door de IT-afdeling van hun bedrijf werd ondersteund. Reden: ze zijn “beter dan wat het bedrijf aanbiedt”, of “het bedrijf bood geen alternatief”. Wereldwijd is dat percentage gemiddeld 63 procent. Ook zorgwekkend is dat 65 procent aangeeft al eens workarounds te hebben ingezet – en zo beveiligingsprotocols omzeilde – om productiever te kunnen zijn.

“De gemiddelde kosten van datadiefstal kwamen vorig jaar neer op bijna 860 duizend euro per incident. Het belang van beveiliging kan niet worden ontkend, maar het moet ook weer niet ten koste gaan van toegankelijkheid. De resultaten laten namelijk zien dat mensen bij bedrijven die achterlopen 250 procent sneller zouden vertrekken en ergens anders gaan werken. Dat is een grimmig beeld”, zegt Henk van der Heijden, Business Development Director bij Unisys. “De kunst is om een ingebouwde benadering van beveiliging te bieden, door gebruik te maken van technologieën als microsegmentatie en versleuteling. Door middel van authenticatie op basis van identiteit kunnen gebruikers beschermd worden op meerdere devices, diensten en netwerken.

Of dat nou op een vliegveld is of op een laptop thuis, het gaat niet ten koste van de bescherming van gegevens.”

De toekomst van de werkplek
Uit het onderzoek blijkt dat slechts één vierde (25 procent) van de respondenten kunstmatige intelligentie (AI) beschouwt als technologie in opkomst, met het meeste potentieel om hun werkplek in de komende vijf jaar te veranderen – een significant verschil met het wereldwijde gemiddelde van 36 procent. En erger nog: hoewel de meeste respondenten laten weten bekend te zijn met AI, zegt slechts 21 procent de technologie goed te begrijpen. Vergeleken met werknemers uit andere landen lijken Nederlanders achter te lopen als het gaat om opkomende technologie.

Het is belangrijk om te beseffen dat dit gebrek aan begrip gevolgen heeft voor wat Nederlandse werknemers denken dat de impact van nieuwe technologie op het werk gaat zijn. Uit het onderzoek blijkt dat 40 procent van de werknemers bij vooroplopende organisaties denkt dat technologie en automatisering hun baan in vijf jaar overbodig zal maken.

“De angst voor het onbekende is groot, en dat onderschrijven deze statistieken”, zegt Van Iersel. “Echter zullen de organisaties die hun technologische en zakelijke processen goed moderniseren in een goede positie zijn om te leiden. Gekoppeld met de juiste training, automatisering en onderzoekstools bevrijdt dat werknemers van repetitief en vervelend werk, zodat ze betere resultaten kunnen boeken. Wij denken dat AI hun werknemers zal versterken, niet vervangen.”

Download de volledige rapporten van Nederlandse en wereldwijde resultaten of details over de onderzoeksmethode hier.

Download infographics en andere informatie uit het rapport hier.

Over Unisys

Unisys is een wereldwijd informatietechnologiebedrijf, dat hoogwaardige, op beveiliging gerichte oplossingen voor de meest veeleisende bedrijven en overheden ter wereld bouwt. Het aanbod van Unisys omvat beveiligingssoftware en -diensten; digitale transformatie- en werkplekdiensten; industriële toepassingen en diensten; en innovatieve software-besturingsomgevingen voor veeleisende, zakelijke IT. Kijk op www.unisys.com voor meer informatie over hoe Unisys op een veilige manier betere resultaten voor klanten in de overheidssector en de financiële en commerciële sectoren realiseert.

Volg Unisys op Twitter en LinkedIn.

Unisys and other Unisys products and services mentioned herein, as well as their respective logos, are trademarks or registered trademarks of Unisys Corporation. Any other brand or product referenced herein is acknowledged to be a trademark or registered trademark of its respective holder.